 |
 |
|
 |
 |
Fotoalbum
POST og PERSONBEFORDRING over SOGNEGRÆNSER.
Den almene befolkning måtte fra tidernes morgen bruge "Apostlenes Heste", når de skulle vandre fra sted til sted ofte over lange strækninger. I 1856 blev der oprettet dagvognsforbindelse mellem Slagelse, Fuglebjerg og Næstved.
Den blev først postbefordrene d. 1. september 1861, da der i Gyldenholm, Fuglebjerg og Vallensved oprettedes brevsamlingssteder. Den kørte 3 gange om ugen hver vej. Fra d. 1. oktober 1877 blev den daglig.
Fra Fuglebjerg Brevsamlingssted blev der i 1865 oprettet landpost til Tornemark seks gange om ugen med følgende rute: Fuglebjerg - Førslev - Arløse - Kvislemark og Tornemark. I 1866 blev den forlænget til Bisserup over Skafterup.
Landsbyerne havde udvekslingssteder hos en person f.eks. en lærer eller smed, som arbejdede hjemme. Her blev posten aflagt og indleveret post medtaget til posthuset. Indtil da måtte befolkningen i købstederne selv sende/afhente sin post, og fra 1861 blev denne mulighed også gældende for Fuglebjerg. Flere steder antog befolkningen et såkaldt sognebud til at forestå dette samt hente andre fornødenheder. De store gårde som Holsteinborg havde deres eget bud.
POSTEKSPEDITION.
Ved åbning af jernbanen ændredes postbefordringen. I 1917 havde Sandved selvstændig postkontor på Nyvej 6. Fra 1937 postekspedition på Sandved Jernbanestation.
=============================================
JERNBANE.
Tid og længde: omkr. 40 km. 79 år fra start til ophør.
Slagelse - Sludstrup - Flakkebjerg - Dalmose m/sidespor til Skælskør - Holsteinborg Trb. - Sandved - Hyllinge - Fodby - Ladby Trb. - Næstved. Stationsbygninger og pakhuse blev opført.
Der blev åbnet for drift 15. maj 1892. Persontrafikken hørte op 23 maj 1971. Man fortsatte dog godstrafikken. 24 apr. 2009 blev banen helt nedlagt. Herefter vil der blive anlagt natursti. ================================================= Efter nedlæggelsen 1971 blev postekspeditionen flyttet til lokaler Sandved Købmandshandel, efterfølgende hos postbestyrer Ester Jensen privat. Endnu en flytning til Spar i den gamle Købmandforretning. Findes stadig under postnummeret 4262 Sandved.
==================================================
Gammel kort 1842 viser, at der kun var 5 gårde nord for, hvor
jernbanestrækningen blev opført. Efter ibrugtagningen voksede Sandved først rigtigt op med håndværk og handel. Fra Kvislemark var der 3 km. til Sandved, og videre derfra med tog til Slagelse og Næstved.
==================================================
Postbestyrerer Emmy Petersen - Ester Jensen
Omkr. 1891 kom Søren og Maren Knuden til Kvislemark. Han blev det første postbud fra1892 til sin død 1895.
Derefter overtog hustruen hvervet til 1911. Efterfølgende står hun som pensionist.
En anden kvinde fra Kvislemark afløste hende, har ikke kunne findes i folketællinger eller kirkebøger.
Efter hendes ophør har der være fem kendte mandlige postbude. Hvilke var: Karl Brun, Sandved - Harald Mortensen, Sandved, - Poul Petersen, Sandved - Larrs Aage Jensen, Brandholt og Allan Peteren, Brandholt og måske reservepostbude.
Der har været en lillebilvognmand i Kvislemark og en i Sandved. Ellers var der ikke længere end man kunne
cykle til Stationen.
RUTEBILFORBINDELSE. Bernh. Christensen overtog et rutebilfirma i 1928. I 1930 oprette han rutebilforbindelsen Bisserup - Næstved over Tornemark. Kvislemarkere kunne så komme med ved det daværende alderdomshjem 1. km. derfra.
Kurt Larsen overtog rutebilerne omkr. 1958. Da det blev aktuelt med kommunal skolekørsel, fik han dette hverv.
Efterhånden kom busdrift under kommunal regi, med udbud til forskellige busselskaber.
Der har været en rute Tornemark-Næstved, der kørte gennem Kvislemark. Rutebilejer Cederberg omkr. 1950. Men ophørte.
Kilde: Ken Jørgensen - Knud O. Christensen - Bisserup Lokalhistorie.
OBS: Åben KOMMUNIKATION under
SAMFÆRDSEL
K.O.C. FOTO
Lokal "Vandringsmand" fhv. tømrer
Jens Peter Nielsen, kaldet "Dyvekær" omkr. 70 år er nået til brugsen i Kvislemark
Tegning af en Vandringsmand.
Brevpostvogn for udkørsel til brevsamlingsteder.
Gl. postkort - Richard G. Nielsen
Tegning af Dagvogn til personbefodring.
Hetetrukken vogn til person befordring. Postkører Niels Larsen
Læs indledningen til Samfærdsel.
Postkort - Richard G. Nielsn
Brevkort til Julius Christensen 1923.
K.O.C.
K.O.C. FOTO.
Poskort fra 1907.
Sendt til farfars broder Viggo fra deres far Jens Christensen, Udby
K.O.C.
Postvæsnet blev oprettet efter denne forordning af Chr. d. 4. i 1624.
Det førse frimærke blev udgivet 1. april 1851.
Richard G. Nielsen
Ældste postkasse.
Påskriften lyder: Heri kunne løse Breve som er ufrankeret eller frigjorte med Frimærker uden at være paaskrævne, franco betalt eller anbefales, recommanderes nedlægges indtil ½ time førend hver Posts bestemte Afgangstid.
Richard G. Nielsen
Sandved Jernbanestation med Postekspedition.
Billedet taget mod vest.
Privat bolig efter nedlæggelsen.
Sandved Jernbanestation efter nedlæggelsen. I udbygningen på siden
reguleredes skiftesporene.
Privat bolig.
SANDVED STATION
BLEV UDVIDDET MED EN FRONTSPIDS.b´Billedet
set fra øst.
Richard G. Nielsen
UKENDT.
Sandved Station. ældste billede. Bemærk den lille udbygningen på stationen til sporskifte. Senere nedrevet og flyttet ind i stationsbygningen.
UDLÅNT AF NÆSTVED ARKIVERNE - FUGLEBJERG.
Sandved Station. Mur med dør i forgrunden var indgang til stationen.
Mur med dør længere tilbage var til Stationsforstanderen m. vaskerum, toiletter m.v. Helt tilbage i billedet Laur. Jensens Købmandsforretning.
Supplement til billedet af Knud O. Christensen.
UDLÅNT AF NÆSTVED ARKIVERNE - FUGLEBJERG.
Tog på Sandved Station. Her ses nyere
gadebelysning samt købmd. Laur. Jensen forretning.
Baneoverkæring mellem Kvislemark og
Arløse. Ledvogter Gurli Nielsen med en datter rækker hånden ud, for at gøre lokomotivføreren opmærksom på, at leddet er lukket. Efterfølgende billede samme sted.
K.O.C.
Banestrækning mod Sandved.
Vejen over skinnerne er Kvislemark - Arløse. Den anden vej mod Sandved.
Ledvogterhus og bomme ses ikke.
K.O.C.
Uden personer.
Ledvogtere Frederik Nielsen (Martha) efterfølgende Gurli Nielsen 1950-1960.
Derefter blinklys.
K.O.C. FOTO.
Banestrækning ved Sandved.
Bernh. Christensens første rutebil.
Forretningen oprettet 1926. Bernh. C.
overtog firmaet i 1928.
Skiltet på bussen viser Bisserup-Slagelse Ruten.
Bisserup Lokalhistorie
Udlånt af Bisserup Lokalhistorie.
Bernh. C. første rutebilstation.
1930 blev ruten BISSERUP-NÆSTVED oprettet.
Udlånt af Bisserup Lokalhistorie.
Bernh. C. rutebil fra krigsårene mell.
1940-45. Bemærk gasgeneratoren.
Udlånt af Bisserup Lokalhistorie.
SAMFÆRDSEL kunne også betyde, at en gruppe personer lejede en bus med chauffør til et arrangement. Hvilket kunne forekomme hos Bernh.
Christensens busselskab.
Rutebilkøreplan 1940 Bisserup -Næstved. Bernh. Christensen. Kvislemarkere kunne komme med ved det daværende alderdomshjem.
Bisserup Lokalhistorie
K.O.C. FOTO.
Rie, Tommy og Ulla venter på skolebussen i Kvislemark.
K.O.C. FOTO.
Kurt Larsens skolebus i Kvislemark omkr. 1971/72.
Kurt Larsen overtog busserne i 1958.
Lidt af Kvislemark Kirke i baggrunden.
K.O.C. Foto
Også hestetransport.
Nogle landmænd lagde gratis hest og vogn til, når foreninger holdt udflugt.
Mere infoKan li'
| |
 |